El següent esquema mental resumeix i relaciona les idees bàsiques del primer tema de l'assignatura, basat en què és la filosofia i les seves característiques.
dimarts, 27 de novembre del 2012
dilluns, 26 de novembre del 2012
APORTACIÓ A LA CLASSE
Aquest vídeo pot ajudar a les persones a veure d'una manera més clara que és la Filosofia,és un vídeo senzill però explicat d'una manera gràfica i esquemàtica.
En aquest canal hi podem trobar més vídeos que tracten d'altres apartats de la filosofia, com el pas del mite al logos i molts altres.
diumenge, 25 de novembre del 2012
ESQUEMA MENTAL
Aquest esquema mental ens permet observar de manera sintetitzada i esquemàtica les idees que proposen els filosofs Eugenio Trías y José Antonio Marina sobre què és la filosofia i quin es el seu paper en la societat actual. Podeu trobar l'entrevista complerta a la següent adreça:
http://mataro.epiaedu.cat/moodle/file.php/7/curs_2012-13/web_del_1r._trimestre/1r.%20trim.%20filo%20I%20web/13_comentari_de_text.html
http://mataro.epiaedu.cat/moodle/file.php/7/curs_2012-13/web_del_1r._trimestre/1r.%20trim.%20filo%20I%20web/13_comentari_de_text.html
QUÈ ÉS LA FILOSOFIA?
Des de els principis
dels nostres temps, els essers humans hem intentat buscar un sentit al món, a
les nostres accions, existència, pensaments, a l’univers, etc. Aquest fet s’ha
donat, es dona i es donarà per la nostra necessitat del coneixement, es a dir,
el nostre afany per intentar entendre les coses.
Al principi, els humans
buscaven respostes en els mites. Quan es preguntaven alguna cosa sobre en el
món on vivim, sobre l’existència, sobre qualsevol cosa, la resposta estava en
un mite.
Uns quants anys més tard
van aparèixer els presocràtics, els primers filòsofs, que utilitzaven la lògica
per formular aquestes respostes.
El pensament te unes
característiques pròpies, com la racionalitat, l’universalitat, la radicalitat, el caràcter
profà i la normativitat, que ens serveixen per establir unes respostes
coherents.
La filosofia es divideix
en branques:
· - La
metafísica: intenta
fer una descripció del que "és" i de quines diferents maneres es pot
"ser" o "existir". També s'interessa per la
realitat, de quines diferents maneres un ésser pot ser real.
· - L’epistemologia:
Es preocupa pels límits del coneixament humà. Investiga al voltant del concepte
“realitat”.
· - L’ètica:
introdueix el concepte del deure. Es fa preguntes com ‘com he de viure?’ ‘què haig de fer?’.
· -Política: Reflexiona sobre el
poder, l'estat i com s'ha d'organitzar la societat perquè sigui justa i igual.
· -Estètica: Estudia la part creativa
de l'ésser humà vinculada al concepte de bell/lleig.
· -Antropològica: Hi ha dos tipus d’antropologies, la primera es pregunta per la condició humana,
"Què és l'home"?. Aquesta pregunta ens porta a plantejar qüestions que poden crear debats, com " és l'home un ésser lliure?"
En resum, la filosofia es basa en questionar-se coses sobre l'existència, la vida, l'univers, etc. i d'una manera racional i lògica, però sobretot coherent, saber trobar-li una resposta mitjançant les característiques del pensament i enfocant-les segons la branca de la filosofia que els pertoqui.
LA VERITAT
En el sentit estricte i formal de la paraula
veritat la podem definir com la
correspondència entre un enunciat i els fets,
per tant, diem que un enunciat és cert si descriu els fets tal i com són, i
que és fals si ho fa erròniament . Però què passa si profunditzem més? La
veritat és realment un fenomen subjectiu, dependent al subjecte que la enuncia.
Amb això vull dir que no podem saber amb
certesa què es veritat i què no, i que
cada persona té al cap idees diferents. La veritat variarà segons la persona
que la dicta, els coneixements que té sobre un tema determinat o segons la seva
visió subjectiva i absolutament personal
sobre el tema en qüestió. Això vol dir que no podem saber què és veritat i què
no ho és, també, sent més radicals, ens podem arribar a plantejar si realment
existeix la veritat, trencant tos els esquemes i els pensaments de la
civilització contemporània. Aquí és on entra en joc la filosofia, que tractarà
de desfer aquestes qüestions.
APORTACIÓ A LA CLASSE
A continuació us adjunto
uns enllaços on podreu resoldre alguns dubtes que tingueu sobre física, matemàtiques i quimica.Aquest vídeo, l’he
trobat al youtube , tracta d'un home
que és professor que explica en una pissarra com es fan alguns exercicis. A baix d'aquest comentari teniu els enllaços de youtube. Us pot ajudar a resoldre qualsevol dubte desde trigonometria, fins a nombres complexos; desde MRUA fins el tir parabòlic.
Espero que us sigui de molta ajuda.
Espero que us sigui de molta ajuda.
Matemàtiques: http://www.unicoos.com/matematicas%20bachiller1.html
Quimica: http://www.unicoos.com/quimica.htm
HYPÀTIA D'ALEXANDRIA
Hypatia d’Alexandria és
considerada la primera filòsofa de la historia, i també la primera dona
matemàtica.
Va néixer l’any 370 d.C.
a Alexandria, a la època en què l’Imperi Romà patia els seus últims anys de
decadència i el cristianisme es consolidava progressivament, amb l’objectiu
d’eliminar la influència de qualsevol idea pagana.
El seu pare va ser Teó,
un matemàtic i astrònom de la Biblioteca d’Alexandria. Va rebre una molt bona
educació del seu pare, i va viatjar a Atenes i a Itàlia per entrar en contacte
amb les escoles neoplatòniques.
Sobre l’any 400 es va
convertir en la directora de la escola neoplatònica de la seva ciutat natal, i
també va ser professora de filosofia i matemàtiques a la Biblioteca
d’Alexandria.
Al llarg de la seva vida
va escriure comentaris sobre els escrits d’autors històrics com Euclides,
Ptlomeu, Diofant o Apoloni de Pèrgam. Va realitzar treballs en el camp de la
mecànica i la tecnologia, i va construir diversos aparells. Entre ells
destaquen un astrolabi pla (per mesurar la posició de les estrelles i els
planetes), un planisferi, un destil·lador d’aigua, etc.
Va rebre el sobrenom de
“la infermera i la filòsofa”, i era coneguda per les seves qualitats com a
pedagoga, la seva saviesa, cultura, humilitat i intel·ligència. Això va fer que
arribés a ser un personatge públic de gran prestigi, en una època en què les
dones eren tractades com objectes en propietat.
Era partidària de la
distinció entre ciència i filosofia, i això va provocar l’animadversió de
l’obisp Ciril de Jerusalem, qui va posar tot el poble en contra seva.
Va ser acusada de
conspirar contra l’obisp, i l’any 415 un grup de fanàtics cristians partidaris
de Ciril la van atacar mentre anava a treballar. La van treure del seu
carruatge, van arrancar-li la carn amb petxines afilades i van cremar les seves
restes junt amb la seva obra.
La mort de Hypatia i la
destrucció de la Biblioteca d’Alexandria simbolitzen el final de la ciència i
del lliure pensament.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)

