Pàgines

dimarts, 27 de novembre del 2012

ESQUEMA MENTAL

El següent esquema mental resumeix i relaciona les idees bàsiques del primer tema de l'assignatura, basat en què és la filosofia i les seves característiques.



dilluns, 26 de novembre del 2012

APORTACIÓ A LA CLASSE


Aquest vídeo pot ajudar a les persones a veure d'una manera més clara que és la Filosofia,és un vídeo senzill però explicat d'una manera gràfica i esquemàtica.
 En aquest canal hi podem trobar més vídeos que tracten d'altres apartats de la filosofia, com el pas del mite al logos i molts altres.

diumenge, 25 de novembre del 2012

ESQUEMA MENTAL

Aquest esquema mental ens permet observar de manera sintetitzada i esquemàtica les idees que proposen els filosofs Eugenio Trías y José Antonio Marina sobre què és la filosofia i quin es el seu paper en la societat actual.  Podeu trobar l'entrevista complerta a la següent adreça:
http://mataro.epiaedu.cat/moodle/file.php/7/curs_2012-13/web_del_1r._trimestre/1r.%20trim.%20filo%20I%20web/13_comentari_de_text.html


QUÈ ÉS LA FILOSOFIA?


Des de els principis dels nostres temps, els essers humans hem intentat buscar un sentit al món, a les nostres accions, existència, pensaments, a l’univers, etc. Aquest fet s’ha donat, es dona i es donarà per la nostra necessitat del coneixement, es a dir, el nostre afany per intentar entendre les coses.
Al principi, els humans buscaven respostes en els mites. Quan es preguntaven alguna cosa sobre en el món on vivim, sobre l’existència, sobre qualsevol cosa, la resposta estava en un mite.

Uns quants anys més tard van aparèixer els presocràtics, els primers filòsofs, que utilitzaven la lògica per formular aquestes  respostes.
El pensament te unes característiques pròpies, com la racionalitat,  l’universalitat, la radicalitat, el caràcter profà i la normativitat, que ens serveixen per establir unes respostes coherents.

La filosofia es divideix en branques:

·      -  La metafísica: intenta fer una descripció del que "és" i de quines diferents maneres es pot "ser" o "existir". També s'interessa per la realitat, de quines diferents maneres un ésser pot ser real.

·    -  L’epistemologia: Es preocupa pels límits del coneixament humà. Investiga al voltant del concepte “realitat”.

·   -  L’ètica: introdueix el concepte del deure. Es fa preguntes com ‘com he de viure?’  ‘què haig de fer?’.

·     -Política: Reflexiona sobre el poder, l'estat i com s'ha d'organitzar la societat perquè sigui justa i igual.

·        -Estètica: Estudia la part creativa de l'ésser humà vinculada al concepte de bell/lleig.

·        -Antropològica: Hi ha dos tipus d’antropologies, la primera es pregunta per la condició humana, "Què és l'home"?. Aquesta pregunta ens porta a plantejar qüestions que poden crear debats, com " és l'home un ésser lliure?"

     En resum, la filosofia es basa en questionar-se coses sobre l'existència, la vida, l'univers, etc. i d'una manera racional i lògica, però sobretot coherent, saber trobar-li una resposta mitjançant les característiques del pensament i enfocant-les segons la branca de la filosofia que els pertoqui.


LA VERITAT


En el sentit estricte i formal de la paraula veritat la podem definir com  la correspondència entre un enunciat i els fets,  per tant,   diem que un enunciat  és cert si descriu els fets tal i com són, i que és fals si ho fa erròniament . Però què passa si profunditzem més? La veritat és realment un fenomen subjectiu, dependent al subjecte que la enuncia.  Amb això vull dir que no podem saber amb certesa què es veritat i què no, i  que cada persona té al cap idees diferents. La veritat variarà segons la persona que la dicta, els coneixements que té sobre un tema determinat o segons la seva visió subjectiva i  absolutament personal sobre el tema en qüestió. Això vol dir que no podem saber què és veritat i què no ho és, també, sent més radicals, ens podem arribar a plantejar si realment existeix la veritat, trencant tos els esquemes i els pensaments de la civilització contemporània. Aquí és on entra en joc la filosofia, que tractarà de desfer aquestes qüestions.

APORTACIÓ A LA CLASSE

A continuació us adjunto uns enllaços on podreu resoldre alguns dubtes que tingueu sobre física, matemàtiques i quimica.Aquest vídeo, l’he trobat al youtube , tracta d'un home que és professor que explica en una pissarra com es fan alguns exercicis. A baix d'aquest comentari teniu els enllaços de youtube. Us pot ajudar a resoldre qualsevol dubte desde trigonometria, fins a nombres complexos; desde MRUA fins el tir parabòlic.

Espero que us sigui de molta ajuda.





HYPÀTIA D'ALEXANDRIA


Hypatia d’Alexandria és considerada la primera filòsofa de la historia, i també la primera dona matemàtica.
Va néixer l’any 370 d.C. a Alexandria, a la època en què l’Imperi Romà patia els seus últims anys de decadència i el cristianisme es consolidava progressivament, amb l’objectiu d’eliminar la influència de qualsevol idea pagana.
El seu pare va ser Teó, un matemàtic i astrònom de la Biblioteca d’Alexandria. Va rebre una molt bona educació del seu pare, i va viatjar a Atenes i a Itàlia per entrar en contacte amb les escoles neoplatòniques.
Sobre l’any 400 es va convertir en la directora de la escola neoplatònica de la seva ciutat natal, i també va ser professora de filosofia i matemàtiques a la Biblioteca d’Alexandria.
Al llarg de la seva vida va escriure comentaris sobre els escrits d’autors històrics com Euclides, Ptlomeu, Diofant o Apoloni de Pèrgam. Va realitzar treballs en el camp de la mecànica i la tecnologia, i va construir diversos aparells. Entre ells destaquen un astrolabi pla (per mesurar la posició de les estrelles i els planetes), un planisferi, un destil·lador d’aigua, etc.
Va rebre el sobrenom de “la infermera i la filòsofa”, i era coneguda per les seves qualitats com a pedagoga, la seva saviesa, cultura, humilitat i intel·ligència. Això va fer que arribés a ser un personatge públic de gran prestigi, en una època en què les dones eren tractades com objectes en propietat.
Era partidària de la distinció entre ciència i filosofia, i això va provocar l’animadversió de l’obisp Ciril de Jerusalem, qui va posar tot el poble en contra seva.
Va ser acusada de conspirar contra l’obisp, i l’any 415 un grup de fanàtics cristians partidaris de Ciril la van atacar mentre anava a treballar. La van treure del seu carruatge, van arrancar-li la carn amb petxines afilades i van cremar les seves restes junt amb la seva obra.
La mort de Hypatia i la destrucció de la Biblioteca d’Alexandria simbolitzen el final de la ciència i del lliure pensament.